Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Marjolein Lefeber - WaarBenJij.nu Kampot - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Marjolein Lefeber - WaarBenJij.nu

Kampot

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

10 Januari 2015 | Cambodja, Kâmpôt

Eergisteren na drie uur in de bus gezeten te heb zijn we in Kampot aangekomen. Volgens internet is dit een rustige plek zonder al te veel toeristen. Het valt al snel op dat het toch wel een populaire plek is. Ondanks de vele toeristen is het hier heerlijk rustig vergeleken met Phnom Penh.
Kampot staat voornamelijk bekend om haar beroemde zwarte peper welke door heel Cambodja verkrijgbaar is.

De dag van aankomst hebben we ons laten masseren, we hebben wel even moeten zoeken naar een degelijke salon. Je betaald voor hier wel wat meer,7 dollar voor een uur. Nog geen geld dus:),. De massage was erg stevig maar wel lekker.

Dag twee ben ik alleen gaan wandelen om de omgeving van kampot een beetje te verkennen. Als je het centrum uit loopt zie je mensen met vieze kapotte kleding, sommige ook zonder schoenen. Het straatbeeld kenmerkt zich door de Franse koloniale bouwstijl. De gebouwen zijn na de rode khmer zwaar in verval geraakt.
Op de terug weg ben ik wat gaan drinken op een terrasje. Op de menu kaart zie ik dat je krab kunt eten voor vijf dollar. Het is een prachtig terras aan het water maar de hygiene was ver te zoeken. Een blikje drinken durfde ik nog wel aan. De bediening heeft niet veel haast, Je krijgt een menu kaart en de obers gaan weer zitten of zelf liggen. Dit zie je wel in meerdere eet tentjes.

Net als in Phnom Penh zie je grote verschillen in woningen. Het ene huisje is mooi opgeknapt, het huisje er naast staat bijna op instorten. Het is overduidelijk dat het niet gelijk verdeeld is.

Vandaag zijn we de brug over de Kampor rivier overgelopen. De brug heeft veel roestige plekken er vallen zelfs al gaten in. Even uit kijken waar je loopt dus:) Aan de overkant is het toeristische er wel van af. Mensen keken ons vreemd aan, we vermoeden dat we de brug niet hadden mogen betreden te voet. We zagen ook alleen maar tuk tuk, brommers en fietsers. Een paar honderd meter verder zijn we een andere brug overgelopen. Op de brug hadden we prachtig uitzicht op rieten huisjes. Tussen de huisjes liggen stapels lege flessen en ander afval. Dit word hier veelal gewoon naast de weg gelegd. Hier en daar staat een geïmproviseerde prullenbak.
Onderweg zien we een bruid en bruidegom die foto's lieten maken, hier hebben wij uiteraard ook een foto van genomen.

Morgen zouden we eigenlijk naar Kep gaan maar dit blijkt overeen te komen met Kampot. We hebben besloten om naar Sihanoukville te gaan, dit is de enige havenstad in Cambodja. Sihanoukville staat ook bekend om haar witte stranden en blauwe zee. De reis er naar toe duurt ongeveer twee uur.

Bedankt voor jullie leuke reacties. :)

• 10 Januari 2015 - 12:26

Cari Koolhoven:

Leuke foto's Marjootje!
    liefs mam.

• 10 Januari 2015 - 20:28

Willy Ronkes:

Hoi meiden
    Wat een avoturen mogen jullie beleven.
    Die brug is natuurlijk helemaal mooi als je er eigelijk niet op zou mogen.Wat nietmag is juist spannend.
    Het is zo leuk om dit alles te horen van jullie en geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Geniet er vooral van.

Liefs en groetjes we wachten vol spanning op het volgende avontuut.

jos en Willy

• 10 Januari 2015 - 22:29

Boi En Lisette:

Wat spannend allemaal! :) En wat heerlijk dat je volgende bestemming aan het strand ligt! Ik zou lekker een snorkelset gaan halen en daar heerlijk gaan snorkelen!, Er zijn daar vast prachtige vissen te zien. Maar niet te diep hoor ;p voor duiken heb je een duikbrevet nodig en moet je eerst maanden goed oefenen thuis.. Snorkelen is veilig en geweldig.

Geniet ervan :)

Liefs,
    Lisette en Boi

• 11 Januari 2015 - 00:17

Cari Koolhoven:

Wat een goed en gedetailleerd verslag, zo kunnen we het zelf ook een beetje meemaken, bijzonder!
    Wat een contrasten!
    En die witte stranden....je zou er zo induiken.
    liefs Mam.

• 12 Januari 2015 - 11:41

Maybelline Broekhuijsen:

leuk en interessant om die foto's te zien!

• 12 Januari 2015 - 17:50

Yoran:

Hey Marjo!
    Dat klinkt allemaal goed! Sihanoukville beviel mezelf goed om een paar dagen rustig strand/zon/massages & cocktails te nuttigen. Ik vermoed dat jullie ook richting Siem Reap (Angkor Wat etc.) gaan? 3 dagen is daar in principe genoeg.

Ik vond zelf Ban Lung ook interesant, er is daar een meertje (Boeng Yeak Laom) in de buurt en een paar hele mooie watervallen waar je onder kunt staan :P

De weg daarheen was voor mij echter verschrikkelijk, met 9 (!!) mensen in een Volvo personenwagen voor 4/5 hete stoffige uren (en onderweg kreeg de baby die mee wat last van diaree.....). Let er dus goed op wat voor transport je neemt en hoeveel mensen mee gaan.

Mocht je nog vragen hebben dan zie ik het wel :)

Cheers!
    Yoran

• 14 Januari 2015 - 18:30

Marjolein Lefeber:

Ha Yoran,

Leuk idee die watervallen. Alleen voor de reis maak je niet echt reclame. :p De wegen kunnen echt een ramp zijn. Van Phnom penh naar Siem reap was mega stoffig en overal gaten in de weg. En dat een volle zeven uur....